Про євхаристію та таїнства — головні православні книги, з якими варто познайомитися греко-католикам

Провідною темою цих ТОПів є євхаристійне відродження у православ’ї. Головними богословами, які творили на цю тему, від ХIV ст. і до наших днів, стали: св. Микола Кавасила, Миколай Афанасьєв, Олександр Шмеман, Іван Зізіулас, Андрій Дудченко.     

ТОП від студентів Київської православної богословської академії про постаті та тексти євхаристійного відродження.

  • св. Микола Кавасила. «Життя в Христі» — це книга із поясненням таїнств хрещення.
    Іще одна важлива його книга — «Пояснення Божественної літургії».
    У своїх творах М.Кавасила говорить, що церква одночасно є і божественною, і людською. Точка дотику цих природ — таїнство євхаристії.

Життя в Христі зароджується у цьому житті і в ньому бере початок.

Обітниця трапези вселяє нас у Христа, а Христа у нас…

…гріх розтліває людину. А Христос відновлює і знову створює людину, подаючи їй Своє тіло.

носити Христа на своїх грудях…

св. Микола Кавасила

  • Миколай Афанасьєв. «Трапеза Господня»

Ми живемо у вкрай тяжкий час. Якби хто-небудь забажав скласти звинувачувальний акт проти нашого церковного життя, то винести виправдувальний вирок було б неможливо… Наше церковне життя увійшло в глухий кут, так як різні історичні нашарування, риштування, які проникли в життя Церкви в далекому минулому, зжили себе і викликають в церковному житті одні тільки недоліки… Ніколи, напевно, самі віруючі не піддавали такій нарузі «Наречену Христову».

Миколай Афанасьєв. Трапеза Господня

За своєю природою Євхаристія одна в часі і просторі і не може бути розділена, бо Тіло Христове неподільне. Євхаристія, де б і коли б вона не відбувалася, завжди залишається тією ж самою. Множинність звершуваних Євхаристій не усуває цієї єдності, також як множинність місцевих церков не скасовує єдності Церкви Божої. В еклезіології єдність і множинність не усувають, а доповнюють один одного. Коли ми беремо участь в євхаристійному зібранні, ми єдині з усіма тими, хто в цей час також бере участь в євхаристійному зібранні, і не тільки в зібраннях православної, а й католицької церкви, оскільки завжди і всюди відбувається одна і та ж Євхаристія: Христос «вчора і сьогодні і навіки — Той же». Ось чому Євхаристія не просто зв’язок між католицькою і православною церквами, а й виявлення єдності церков!

Афанасьєв М. Церква Божа во Христі: збірник статей. — С. 683–685.

  • Олександр Шмеман. «Євхаристія. Таїнство Царства»

Євхаристія не є «одне з таїнств», одне з богослужінь, а явлення і сповнення Церкви у всій його силі і святості і повноті, і тільки беручи участь в ній, ми можемо зростати в святості і виконати все, що заповідано нам…

Олександр Шмеман

  • Іван Зізіулас. «Церква і євхаристія»

Внесок І. Зізіуласа у сучасне богослов’я — це творчий підхід, завдяки якому він реконструює для нас православ’я на основі святоотцівських джерел та літургійної практики.

Церква є Божественна Євхаристія, тому що остання є життям Церкви.

Іван Зізіулас

  • Андрій Дудченко. «Євхаристія: Минуле. Сучасне. Вічне»

Євхаристійне приношення здійснює не один або кілька священників, але вся Церква, в повноті соборного єднання кліру та мирян.

протоієрей Андрій Дудченко

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *