Провідною темою цих ТОПів є євхаристійне відродження у православ’ї. Головними богословами, які творили на цю тему, від ХIV ст. і до наших днів, стали: св. Микола Кавасила, Миколай Афанасьєв, Олександр Шмеман, Іван Зізіулас, Андрій Дудченко.
ТОП від студентів Київської православної богословської академії про постаті та тексти євхаристійного відродження.
- св. Микола Кавасила. «Життя в Христі» — це книга із поясненням таїнств хрещення.
Іще одна важлива його книга — «Пояснення Божественної літургії».
У своїх творах М.Кавасила говорить, що церква одночасно є і божественною, і людською. Точка дотику цих природ — таїнство євхаристії.
Життя в Христі зароджується у цьому житті і в ньому бере початок.
Обітниця трапези вселяє нас у Христа, а Христа у нас…
…гріх розтліває людину. А Христос відновлює і знову створює людину, подаючи їй Своє тіло.
носити Христа на своїх грудях…
св. Микола Кавасила
- Миколай Афанасьєв. «Трапеза Господня»
Ми живемо у вкрай тяжкий час. Якби хто-небудь забажав скласти звинувачувальний акт проти нашого церковного життя, то винести виправдувальний вирок було б неможливо… Наше церковне життя увійшло в глухий кут, так як різні історичні нашарування, риштування, які проникли в життя Церкви в далекому минулому, зжили себе і викликають в церковному житті одні тільки недоліки… Ніколи, напевно, самі віруючі не піддавали такій нарузі «Наречену Христову».
Миколай Афанасьєв. Трапеза Господня
За своєю природою Євхаристія одна в часі і просторі і не може бути розділена, бо Тіло Христове неподільне. Євхаристія, де б і коли б вона не відбувалася, завжди залишається тією ж самою. Множинність звершуваних Євхаристій не усуває цієї єдності, також як множинність місцевих церков не скасовує єдності Церкви Божої. В еклезіології єдність і множинність не усувають, а доповнюють один одного. Коли ми беремо участь в євхаристійному зібранні, ми єдині з усіма тими, хто в цей час також бере участь в євхаристійному зібранні, і не тільки в зібраннях православної, а й католицької церкви, оскільки завжди і всюди відбувається одна і та ж Євхаристія: Христос «вчора і сьогодні і навіки — Той же». Ось чому Євхаристія не просто зв’язок між католицькою і православною церквами, а й виявлення єдності церков!
Афанасьєв М. Церква Божа во Христі: збірник статей. — С. 683–685.
- Олександр Шмеман. «Євхаристія. Таїнство Царства»
Євхаристія не є «одне з таїнств», одне з богослужінь, а явлення і сповнення Церкви у всій його силі і святості і повноті, і тільки беручи участь в ній, ми можемо зростати в святості і виконати все, що заповідано нам…
Олександр Шмеман
- Іван Зізіулас. «Церква і євхаристія»
Внесок І. Зізіуласа у сучасне богослов’я — це творчий підхід, завдяки якому він реконструює для нас православ’я на основі святоотцівських джерел та літургійної практики.
Церква є Божественна Євхаристія, тому що остання є життям Церкви.
Іван Зізіулас
- Андрій Дудченко. «Євхаристія: Минуле. Сучасне. Вічне»
Євхаристійне приношення здійснює не один або кілька священників, але вся Церква, в повноті соборного єднання кліру та мирян.
протоієрей Андрій Дудченко