12 живописних феноменів Софійського собору ХІ ст.

Художні пам’ятки Софії Київської є шедеврами монументального живопису, що увійшли до мистецької скарбниці людства. З дванадцятьма живописними феноменами Софії Київської нам пропонує познайомитися дослідниця Надія Нікітенко.

1. Найповніший у світі комплекс збережених мозаїк і фресок другого десятиріччя  ХІ  ст.
260 кв. м мозаїк і 3000 кв. м  фресок є колосальною галереєю шедеврів.

2. Органічне поєднання  в декорі  мозаїк (головні вівтар,  купол і підкупольний простір — місце богослужіння) та фресок (всі інші приміщення).

Вигляд на головний купол

3. Унікальна збереженість тисячолітніх шедеврів та величезна заслуга в цьому реставраторів і музейників.

Найбільш вражаючі сюжети:

4. Мозаїки вівтаря:

  • Богоматір Оранта – Нерушима стіна вічного Києва та грецький посвятний напис над Нею, який славить Небесний Єрусалим словами псалма (45/46:6);
Мозаїки вівтаря: Оранта, причастя неофітів, святительський чин
  • Євхаристія як причащання неофітів Тілом і Кров’ю Христовими;
  • Святительський чин,  який  розпочинають образи свв. Єпифанія Кіпрського (пам. 12/25 травня), на день пам’яті якого освячено Володимирову Десятинну церкву та Папи Римського Климента – «апостола Русі», чиї мощі Володимир приніс  з Корсуня і поклав у Десятинній церкві;

5. Мозаїки купола:

  • Христос Вседержитель — найбільш монументальний образ Христа у східнохристиянському мистецтві;
Хритос-Пантократор
  • Архангел у блакитних шатах, який  дивовижно втілює античну  красу, силу і непоборність духу Божого;
  • три  інші архангели надзвичайно майстерно написані  М. Врубелем у 1884 р. на місцях втрачених.

6. Мозаїки підкупольного простору:

  • Євангеліст Марк  на південно-західному парусі  змальований як людина, що прозріла істину про Бога і доносить її світові;
  • Деісус над  вівтарем як моління за всіх;
Деісус
  • Благовіщення на тріумфальній арці знаменує радість Втілення Господня через Богородицю, образ якої є шедевром  світового мистецтва.

7. Фрески підкупольного простору

  • Розлогий христологічний цикл, який ілюструє найбільші християнські свята, що позначають земну історію Спасителя і  особливо шануються  Церквою. Цикл читається під куполом по колу, як книга, і завершується сценами апостольських діянь, які продовжує груповий портрет  сім’ї Володимира Великого — рівноапостольного князя-хрестителя.
Розп’яття, фреска ХІ ст.

8. Княжий портрет
Найбільша фреска храму загальною довжиною 15 м, розміщена на трьох стінах центрального нефу напроти  вівтарної  мозаїки «Євхаристія». Розміщення, розміри та сюжет фрески не мають аналогів у світовому мистецтві. Зображує урочистий вихід родини Володимира, який веде свій народ до вівтаря Софії Премудрості Божої, що символізує хрещення ним Русі.

Княжий портрет

9. Фрески веж
Світські фрески обох сходових веж, що  не мають у світі аналогів, належать до палацового монументального мистецтва середньовіччя, яке фактично ніде не збереглося. Їх численні сюжети поєднуються у великий тріумфальний цикл, який розповідає про заручини (укладення династичного шлюбу) князя Володимира та візантійської принцеси Анни в Константинополі на зламі 987/8 рр. Ця подія поклала початок Хрещенню Русі-України. Ці фрески є унікальним мистецьким витвором та безцінним історичним джерелом.

Палац іподрому

10. Фрески хорів

На княжих хорах  особливого  значення надано історії патріарха Авраама – родоначальника старозавітної Церкви і «батька вірян», що був першим біблійним вождем, який відрікся від язичництва та визнав Єдиного Істинного Бога. У фресках хор Софії, як і у давньоруській літературі, Аврааму уподібнюється князь Володимир. Образ Авраама особливо виразний на фресці «Явлення Аврааму трьох подорожніх». Вона чудово передає момент прозріння  Володимиром як «новим Авраамом» чуда євангельського Спасіння.

Явлення Аврааму трьох подорожніх

11. Сонм святих

На стінах Софії  збереглося понад 500 окремих зображень  святих, що складає найбільший сонм образів  серед усіх ансамблів ХІ ст.  Наголос поставлено на образах, пов’язаних з Володимиром і Анною та їх діяннями. Особливо акцентовано образи свв. Миколая Чудотворця та Папи Римського Климента, культ яких популяризував у Києві Володимир.  Виділено  образи  пророка Іллі, якому був присвячений перший храм у Києві, хрестителя Херсонеса святителя Капітона, імператора Костянтина та пророка Мойсея  – прообразів  Володимира тощо.

12. Володимир в образі Ісуса Навина

Дивовижний образ Ісуса Навина на фресці нефу Михайлівського вівтаря «Явлення архангела Михаїла Ісусові Навину». Портретований лик Ісуса Навина – давнього літературного прообразу Володимира  відрізняється від всіх зображень цього біблійного персонажа в інших пам’ятках. Маємо унікальний прижиттєвий портрет Володимира. Його нордичний тип на софійській фресці інший, аніж семітська зовнішність його вояків. Це інспіровано самим Володимиром як замовником розпису.

Більше про мозаїки та фрески Софійського собору можна дізнатися тут.

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *