Актуальність Голокосту: ТОП-5 застережень Зиґмунта Баумана

У своїй книзі «Модерність і Голокост» відомий соціолог і філософ Зиґмунт Бауман намагається звернути увагу вчених та громадськості на граничну актуальність Голокосту, який у тій чи іншій формі може повторитися.

З соціологічною неупередженістю Бауман препарує спогади про Голокост, перетворюючи індивідуальні історії на безлику статистику. На підставі цих фактів учений виводить закономірності, за якими відтворює механізми та технології універсальної гуманітарної машини смерті. Автор вважає, що  «досвід Голокосту містить важливу інформацію про суспільство, членами якого ми є» (с. 17).

До уваги читачів – п’ять застережливих думок, варті уваги кожного, адже слід пам’ятати про трагічні уроки минулого, щоб уникнути їх у майбутньому.

***

Складні мережі стримувань і противаг, бар’єрів і перешкод, які звів цивілізаційний процес, і які, як ми сподівалися й вірили, зможуть захистити нас від насильства й стримати усі надто амбітні та недобросовісні держави, виявилися неефективними. Коли дійшло до масових убивств, жертви залишилися на самоті. Їх не лише ввело в оману нібито мирне й гуманне, правове й упорядковане суспільство — саме їхнє відчуття захищеності стало найпотужнішим фактором їхньої загибелі.

с. 134.

В нас є причини для занепокоєння, тому що тепер ми знаємо, що живемо в такому суспільстві, в якому Голокост став можливим і в якому немає нічого, що могло б йому запобігти. Вже через самі ці причини необхідно вивчати уроки Голокосту. Таке дослідження передбачає дещо значно більше за вшанування пам’яті мільйонів убитих, зведення рахунків з убивцями та загоєння усе ще загноєних моральних ран пасивних та мовчазних свідків.

с. 134-135.

Голокост — це побічний продукт модерного прагнення до повністю спроєктованого, цілком контрольованого світу, коли це прагнення виходить з-під контролю й дичавіє.

с. 141.

Найстрашнішою новиною, яку ми дізналися про Голокост і про злочинців, які його влаштували, була не імовірність того, що «це» може трапитися з нами, а ідея, що таке можемо скоїти ми.

с. 216.

Лише визвольне почуття сорому може сприяти відродженню морального значення жахливого історичного досвіду, а отже, допоможе позбутися привиду Голокосту, який до сьогодні переслідує сумління людей і змушує нас забувати про пильність у теперішньому заради примирення з минулим. Вибір не між соромом і гордістю. Вибір між гордістю за морально очищувальний сором і соромом за морально руйнівну гордість.

с. 284.

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *