П’ять богословів, які найкраще презентують історію українського православ’я. Рекомендують студенти КПБА

Ці люди зробили значний вклад у розвиток релігійної думки й освіти в Україні та є видатними богословами православної церкви.

«Тяжкі часи породжують сильних людей, а сильні люди створюють гарні часи. Гарні ж часи породжують слабких людей, а вони створюють тяжкі часи». Ці слова можна сказати про кожного діяча з наведеного нижче переліку, який склали студенти Київської православної богословської академії (КПБА) ПЦУ. Непрості часи, в які довелося жити та творити кожному з них, проявили їхні таланти уповні. Усі вони, за винятком філософа Григорія Сковороди, увійшли в історію України та не лише як відомі релігійні діячі, а й як науковці, церковники, енергійні громадські діячі.

  • митрополит Іов Борецький (1560-1631), ігумен, ректор, педагог, святитель

Твори: «Нарада о благочесті», «Окружне послання».

Не словом і бесідами, а ділом, активною життєвою діяльністю у цьому житті може прославитися людина.

Іов Борецький
  • святитель Петро Могила (1596-1647). Його твір «Православне сповідання віри» — це ціла епоха відродження православного богослів’я. Вперше у ньому від імені церкви викладено всі догмати  з доступними роз’ясненнями звичайним людям.

Що потрібно християнину, людині православно-кафоличній, для того, щоб успадкувати життя вічне? Дві речі є потрібні. Найперше: добре вірити в Господа Бога… Друге: побожно згідно віри жити, як Письмо Святе навчає.

свт Петро Могила «Православне сповідання віри»

  • Іоаникій Галятовський (бл. 1620 — 1688), автор багатьох праць духовно-морального спрямування та першого підручника з гомілетики — «Ключ розуміння». Книга не тільки про духовність, а й про працелюбство та патріотизм. За словами І.Галятовського, проповіддю треба було не тільки навчати, а й переконувати та зворушувати.

…старайся, жебы всі люде зрозумілы тое, що ты мовишь на казаню, бо с(вя)тый Иван Златоустый мудрый был казнодія, єднак его ганила невіста за казанье трудное, же ся з него нічого не научила и не отнесла пожитку душевного […] А когды будеш мовити що на казаню, а то чим не доведеш, скажуть люде, же то непрада [sic!] и твои вымыслы.

Іоаникій Галятовський. «Ключ розуміння»

  • Митрополит Варлаам Ясинський (1627 — 1707), інтелектуал доби бароко.

Зберігся його вірш-молитва до Святої Софії, Премудрості Божої, де автор прохає святу Софію, щоб Вона дарувала численні дари Духа Святого. Він показує Премудрість Божу як основний та найбільший божественний дар і як сукупність усіх харизм та талантів.

Сим вЂнцем премудрости соименитую,
Кто моляся вЂнчаєт СОФІЮ святую.
От премудраго Бога єя молитвами
Пріймет вЂнец нетлЂнный з мудрыми дЂвами.
ДУХА СВЯТАГО дару первому святая
СОФІЄ ПРЕМУДРОСТИ соименитая
З тым даром и всЂ дары и таланты в тебЂ,
Умоли мнЂ з мудрыми дЂвы царство в небЂ,
Також у творах звертався до теми Божественної любові.
Любве талант имЂя ко Богу и ближним,
Живеши днесь со Богом помагая нижним.
Бога и человЂка в ХристЂ мнЂ любити,
Помози зде и в небЂ, любя Христа, жити.

митрополит Варлаам Ясинський

  • Григорій Сковорода — український Сократ. Поширював вчення про дві натури — видиму, «твар» і невидиму, «Бог» — і три світи. Ідея двонатурності простежується майже в усіх творах Сковороди. Його філософія: пізнаючи саму себе, людина пізнає і божественну природу, а разом з нею — і природу всього божественного світу.

Радієш, що ти багатий?
Ти хворий.
Радієш, що ти благородний? Ти нездоровий.
Боїшся смерті? Поганої слави через добрі вчинки?
Ти не зовсім здоровий душею.
Сподіваєшся краще жити завтра?
Ти нездужаєш…

«Біблія з мудрим є мудра, а з дурним — дурна. Мудрого спасе, а дурного вб’є».

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *