Cоціальна доктрина Вселенського патріархату – церковний документ, що став важливою подією в новітній історії Православної церкви.
Цей документ має назву «За життя світу: назустріч соціальному етосу Православної Церкви». Він покликаний відповісти на актуальні виклики соціального і політичного життя. Документ розглядає вагомі й подекуди суперечливі питання сучасності, зокрема: бідність, расизм, права людини, репродуктивні технології, довкілля та ін.
- Його 2019 року розробила спеціальна комісія, призначена Вселенським Патріархом Варфоломієм.
- Комісія складалася з низки богословів та вчених з Європи, Азії, Великобританії та США.
- До її складу увійшли також і миряни, серед яких — дві жінки.
- Документ опубліковано дванадцятьма мовами.
Хоча документ і не є настановчою доктриною, його мета, як сказано в передмові, — «сформулювати православне соціальне вчення в категоріях, які відповідають сучасним реаліям». Він піднімає одразу кілька актуальних тем, що формують контент нашої бібліотеки: любові, правди, гідності тощо. Пропонуємо нашим читачам подивитися на цей документ саме з цієї точки зору. Отже, почнемо з правди.
…християни у світі мають право – втім, навіть обов’язок – бути пророчою присутністю, звертаючись не лише до обмеженого кола охрещених, а й до всього творіння, всюди нагадуючи людям про закони, вписані в саме їхнє єство, і закликаючи їх до святих трудів правди й милосердя.
І. Вступ. Час служити Господу. §7
Християни можуть – і часто зобов’язані – брати участь у політичному житті суспільств, у яких вони живуть, але завжди мають робити це як служителі правди й милості Царства Божого.
ІІ. Церква у суспільній сфері. Усе життя наше Христу Богові віддамо. §9
Церква прагне супроводжувати християнську душу на всьому її шляху в цьому світі, надаючи не тільки поради, а й засоби для досягнення святості. І на кожному етапі Церква пропонує різні моделі життя у Христі, різноманітні покликання християнського життя, які всі охоплені найвищим покликанням – шукати Царства Божого і правди його.
ІІІ. Життєвий шлях людини. Освяти наші душі й тіла, і дай нам благоговійно служити Тобі усі дні життя нашого. §15
Церква має бути готова давати поради й підбадьорювати молодь: спонукати її проходити життя з вірою, але робити це розсудливо і з молитвою, всерйоз прагнути розкрити ті особливі дари, якими наділив її Бог задля преображення занепалого світу й служіння Божій правді й милості в середовищі інших.
ІІІ. Життєвий шлях людини. Освяти наші душі й тіла, і дай нам благоговійно служити Тобі усі дні життя нашого. §18
Церква повинна довіряти словам Христа про те, що шукачів Царства Божого і правди його Господь забезпечить усім необхідним. Залишаючись вірною місії пророків і Євангелію воплоченого Бога, вона має насамперед бути голосом, піднятим на захист бідних, щоб за необхідності виступати проти багатих і сильних, а також проти урядів, які нехтують слабкими або експлуатують їх, обслуговуючи інтереси сильних.
IV. Бідність, багатство і соціальна справедливість. Пом’яни, Господи, тих, хто пам’ятає бідних. §41
… ніхто – навіть якщо він покликаний на військову службу – з морального погляду не повинен вважати своїм обов’язком участь у діях, які, на його переконання, суперечать правді та заповідям Євангелія.
V. Війна, мир і насильство. Про мир у всьому світі. . . §46