«Джерела тоталітаризму» (1951)– відома праця американської політологині Ганни Арендт, присвячена аналізу тоталітарних режимів. У книзі досліджуються соціальні та політичні причини, що призвели до виникнення тоталітаризму.
Серед головних причин, що призвели до появи тоталітарного політичного режиму, Арендт називає руйнування традиційної класової структури та виникнення масового суспільства, що складається з атомізованих індивідів, а також формування масових рухів.
Книга Ганни Арендт застерігає майбутні покоління від великої спокуси тоталітарного розв’язання, яка «щоразу виникатиме, коли здаватиметься неможливим пом’якшити політичну, соціальну й економічну ницість у спосіб, гідний людини».
Антисемітизм (не просто ненависть до євреїв), імперіалізм (не просто завоювання), тоталітаризм (не просто диктатура) — один за одним, кожен брутальніше за попереднього продемонстрували, що людська гідність потребує нових гарантій, які можна віднайти лише в якомусь новому політичному принципі, якомусь новому на землі законі, дійсність якого цього разу мусить утямити все людство, хоча його сила має бути чітко обмежена. Цей закон закорінений у нововизначених територіальних утвореннях і контрольований ними.
Карл Ясперс. Передмова до першого видання. — с. 11.
***
Злочин рабства проти людяності розпочався не тоді, коли один народ переміг і поневолив своїх ворогів (хоч, звісно, це було досить погано), а тоді, коли рабство стало інститутом, у якому одні люди «народжувалися» вільними, а інші — рабами, коли забули, що саме людина позбавила таку саму людину свободи, і коли санкцію на цей злочин приписали природі.
с. 347.
Тоталітарні рухи — це масові організації атомізованих, ізольованих індивідів. Порівняно з усіма іншими партіями та рухами їхня найхарактерніша зовнішня риса — це вимога від своїх окремих членів тотальної, безумовної та незмінної відданості… Такої відданості можна сподіватися лише від цілком ізольованої людської істоти, яка в разі відсутності будь-яких інших соціальних прихильностей … черпає почуття міцності свого місця у світі виключно зі своєї належності до руху, зі свого членства в партії.
с. 373.
Пропаганда — це єдине і, можливо, найважливіше знаряддя тоталітаризму для спілкування з нетоталітарним світом; терор, навпаки, — це сама суть цієї форми правління.
с. 393.
Повага до людської гідності передбачає визнання інших людей чи інших націй суб’єктами як будівничих світів або учасників спільного будівництва спільного світу. Жодна ідеологія, спрямована на пояснення всіх історичних подій минулого і на окреслення перебігу всіх подій у майбутньому, не стерпить непередбачуваності, яка випливає з того факту, що люди є творцями, що вони можуть привнести щось настільки нове, що його ніколи й ніхто не передбачить.
с. 511.
Мета тоталітарних ідеологій полягає не в перебудові зовнішнього світу і не в революційному перетворенні суспільства, а в трансформуванні самої людської природи.
с. 511.
Нацисти й більшовики можуть бути впевнені, що їхні фабрики знищення, які пропонують найскоріше розв’язання проблеми перенаселення, економічно надлишкових і соціально знекорінених людських мас, такою ж мірою приваблюють, як і застерігають. Тоталітарні розв’язання можуть і пережити падіння тоталітарних режимів у вигляді великої спокуси, яка щоразу виникатиме, коли здаватиметься неможливим пом’якшити політичну, соціальну й економічну ницість у спосіб, гідний людини.
с. 512.
У своїх зусиллях довести, що «можливе все», тоталітарні режими, самі цього не помітивши, довели: існують злочини, що їх неможливо ні покарати, ні простити. Коли неможливе стало можливим, воно стало некараним, непрощенним абсолютним злом, яке більше не можна було зрозуміти й пояснити злісними мотивами власної користі, скупості, скнарості, образи, жадоби влади й боягузтва. Через це гнів не може за нього помститися, любов — стерпіти його, дружба — пробачити. Так само, як жертви на фабриках смерті чи у прірвах забуття в очах їхніх мучителів більше не люди, так само цей новітній вид злочинців перебуває навіть поза солідарністю у людській гріховності.
с. 511-512.
Тоталітарний режим не просто обмежує вільності чи скасовує основні свободи. Він руйнує єдину істотну передумову будь-якої свободи — саму здатність до руху, якої не може бути без простору.
с. 519.
Для керування поведінкою своїх підданих тоталітарному режиму потрібно однаково добре підготувати кожного з них і на роль ката, і на роль жертви. Цю двобічну підготовку, що замінює принцип дії, здійснює ідеологія.
с. 521.