Вчення про мудрість у повсякденному житті: ТОП-10 думок Мішеля Монтеня

Книга «Проби» Мішеля Монтеня була надзвичайно популярною в Європі XVI-XVII століть. В умовах нових соціальних реалій — становлення буржуазного суспільства — філософ закликав до життя античні ідеї індивідуалізму, толерантності, іронічного ставлення до дійсності.

***

Мішель Монтень ставився до свободи особистості як до найвищої цінності. Філософ відтворює забуте в середньовічній Європі античне вчення про пастки свідомості, яким піддається людина. Зокрема, зовсім небагатьом людям дано усвідомити справжню природну красу, приховану за зовнішньою простотою.

Постулати Монтеня з часом не старішають, дарма що книга була написана чотири з половиною століття тому. Це справжня популярна філософія для всіх і на всі часи. Бібліотека NewLib запрошує читачів відкрити для себе світ Мішеля Монтеня і пропонує добірку цитат із його найвідомішого твору.

***

Нема жодного прояву цноти, яка б не радувала високої і доброї душі. Справді, є якесь власне вдоволення у доброму вчинку, який тішить нас самих, якась шляхетна гордість, яка супроводжує чисте сумління. Душа відважна в злому може іноді запевнить собі внутрішній спокій, але любості і вдоволення це їй не доставить.

с. 24.

Чудове те життя, що в окремих своїх проявах завше і в усьому бездоганне… Бути порядним і в серці своєму, де все дозволено, – ото суть справи. Найближчий щабель до цього – бути однаковим у себе вдома, у своїх буденних справах і вчинках, в яких ми не зобов’язані здавати собі справу і де вільні від ламання і вдавання.

с. 26.

Нерідко буває, що гріховні душі під впливом якогось поштовху зовні творять добро, тоді як душі глибоко доброчесні, з тієї чи іншої причини – зло. Отож треба судити про них лише тоді, коли вони у спокійному стані, коли в ладу самі з собою; або, принаймні, коли вони відносно спокійні і ближчі до своєї природної безпосередності.

с. 28.

Не можна зцілитися, не позбувшись недуги. Каяття тільки тоді візьме гору над пороком, якщо переважить його на шальці терезів. Жодну чесноту не можна вдавати так легко, як побожність, якщо вона не пов’язана зі звичаями і способом життя. Сутність її непізнавана і таємнича, зовнішні прояви – видимі і церемонні.

с. 32.

Тілесні недуги, посилюючись, зраджують свою правдиву природу. Зате недуги душі затемнюються, зростаючи на силі: найхворіший чує свою хворобу найменше. Ось чому треба її добувати на світло безжальною рукою, відкривати її і видирати із закутків наших грудей. Так відбувається з добрими і злими учинками: саме визнання приносить задоволення.

с. 67.

Хто хоче вилікуватися від невігластва, повинен одверто в ньому признатися. Подив є основою всякої філософії; дослідження поступом; незнання кінцем. Так воно є: існує певний рід сильного і пишного незнання, яке у честі і відвазі нічим не поступається знанню; незнання, для осягнення якого треба знання не менше, ніж для права називатися обізнаним.

с. 269.

Наше правосуддя подає нам лише одну руку, та й то ліву; хто б не мав з ним до чинення, без шкоди ніяк не вийде.

с. 313.

Якщо інші перевищують тебе в науці, в ґрації, в силі, в щасті, можна посилатися і на причини, від тебе не залежні. Але поступатися їм у гарті духу, тут можеш винуватити тільки себе… У кого стане духу переносити знегоди простого життя, той не потребує множити свою мужність, аби стати лицарем.

с. 343.

Хто зумів накреслити перебіг власного життя, доказав куди більше, ніж той, хто креслить книжки; хто зумів здобути собі лад і спокій, ліпше жив, ніж той, хто здобув королівства і міста.

с. 355.

Велич душі полягає не в тім, щоб рватися вперед і вище, а в тім, щоб уміти стримувати себе й обмежувати. Для неї велике все, що достатнє; вона виявляє свою високість у тім, що воліє полонини, ніж стрімчаки. Нема нічого зарівно прекрасного і достойного, як добре і належне виконати своє людське призначення; нема і науки такої важкої, як уміти добре й у згоді з природою прожити це життя.

с. 358.

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *