Символічна протидія війні: п’ять роздумів про унікальний проєкт київських художників (частина третя)

«Ікони є запрошенням вийти зі світу, який має справу зі смертю, й увійти у світ воскреслого життя, світ божественного життя — і якщо носієм такого запрошення є ящик з-під набоїв, воно є особливо потужним у досягненні своєї мети»

— ці слова Джорджа Вейґела* можуть стати епіграфом до проекту київських художників Соні Атлантової та Олександра Клименка, про який неодноразово розповідала бібліотека NewLib.

У продовження нашого циклу публікацій про цей проєкт пропонуємо добірку цитат Олександра Клименка із книги «Ікони на ящиках з-під набоїв». Цього разу ми підібрали кілька роздумів художника про ікону як місце перетину минулого і майбутнього та про її призначення в сучасному світі.

Богородиця з Немовлям

________________

* The Catholic World Report, 3 липня 2019 р.

Джордж Вейґел — старший науковий співробітник Центру етики та публічної політики у Вашингтоні.

***

Іконопис є мистецтвом, що однаково належить як минулому, так і майбутньому, навіть може створювати нові сенси, нову реальність, адекватно і глибоко реагувати на виклики сучасності, а в деяких випадках робити це більш глибоко і адекватно, аніж інші мистецькі практики.

с. 19.

Ікона — простір, де зустрічається як минуле, так і майбутнє. Навіть святість ікони — святість минулого (канонізований святий) і водночас святість майбутнього — обоження як динамічне завдання для усіх нас.

с. 19.

Однією з метафор ікони є метафора вікна між історією та вічністю. Те, що заслуговує на зустріч із вічністю, заслуговує того, аби потрапити у фокус уваги іконописця. Світло вічності дає інший колорит історії. Дає їй сенс.  

с. 19-20.

Вихід за межі храму є для ікони великим ризиком і водночас необхідністю, запорукою подальшого існування. Головне — не забути її основного призначення, а також не дати їй розчинитися у просторі масової культури, перетворитися на один з її численних кічових образів.  

с. 20.

Актуальність ікони лежить у її потенційній елітарності, однак не в гностичній закритості, оскільки вона належить не окремому творцеві, але в спільному сповідуванні істини. Переконаний, що повернення ікони у притаманний їй простір, де пошук істини є головною метою, допоможе подолати цю тимчасову кризу, адже у добу постправди пошук істини стає як ніколи актуальним.

с. 20.

Поділитися

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin
Поділитися на email
Поділитися на print

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *